چهارشنبه 23 آبان 1397En
توصیه های امنیتی سامانه بانکداری اینترنتی

توصیه‌های امنیتی سامانه بانکداری اینترنتی 

ملاحظات امنیتی فعالسازی خدمات بانکداری اینترنتی

1. هنگام دریافت پاکت محتوی شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی از باز و مخدوش نبودن پاکت اطمینان حاصل نموده و در صورت مخدوش بودن مسئول شعبه را مطلع نمایید.
2. توصیه می شود علیرغم الزام در تغییر رمز دریافتی از شعبه در اولین ورود به سامانه بانکداری اینترنتی، شناسه مشتری خود را نیز به منظور افزایش ضریب امنیتی در اولین ورود به سامانه تغییردهید. 

مدیریت کلمه عبور

1. کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی خود را در اختیار دیگران قرار نداده و آن را در فواصل زمانی (حداقل هر سه ماه) و همچنین بنا به ضرورت تغییردهید. 
2. هنگام ورودِ شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی، از عدم رویت آن توسط دیگران اطمینان حاصل نمایید.
3. از یادداشت و ذخیره نمودن شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی در جایی که امکان سوءاستفاده های آتی از حساب بانکی شما را برای یابنده آن فراهم مینماید، خودداری نمایید. 
4. جهت ورود شناسه مشتری و کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی، ترجیحاً از صفحه کلید مجازی تعبیه شده در سایت مربوطه استفاده نمایید.
5. از انتخاب کلمه عبور قابل حدس نظیر سال تولد، سال ازدواج، شماره شناسنامه و ...، برای ورود به سامانه بانکداری خود، اجتناب نمایید. 
6. توصیه می گردد کلمه عبور سامانه بانکداری اینترنتی، ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای ویژه نظیر @،%، $ و غیره باشد.
7. استفاده از یکبار رمز، امکان سوء استفاده از حسابهای بانکی شما را کاهش می دهد و توصیه می گردد جهت ورود به سامانه بانکداری اینترنتی نیز از  OTP  استفاده گردد. 

پیشگیری از سوء‌استفاده‌های اینترنتی

سوءاستفاده های اینترنتی به منظور دسترسی به اطلاعات محرمانه بانکی به روشهای گوناگونی توسط کلاهبرداران انجام می گردد. در یکی از این روشها کلاهبرداران از طرق مختلف نظیر ایجاد وبسایت های جعلی مشابه با وبسایت های اصلی و معتبر(فیشینگ)، ارسال ایمیل و پیامک به منظور سرقت اطلاعات محرمانه و سوءاستفاده از این اطلاعات اقدام می نمایند. به منظور جلوگیری از قرارگرفتن در معرض جعل و سوءاستفاده اینترنتی توصیه می گردد نکات ذیل را رعایت نمایید:
1. به منظور استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی صرفاً از طریق مراجعه مستقیم به وبسایت بانک ملت به آدرس www.bankmellat.ir اقدام نموده و توصیه میشود برای امنیت بیشتر، وبسایت بانک ملت را با تایپ نمودن نشانی اینترنتی (URL) آن در نوار آدرس  (Address bar) مرورگروب مشاهده نمایید. 
2. از ورود به وبسایت های متفرقه و بازنمودن لینک های مربوطه اجتناب نمایید.
3. از باز کردن ایمیل های ناشناس و پاسخ به نامه هایی که در آن درخواست اطلاعات شخصی، مشخصات و جزئیات حساب بانکی، کارت بانکی و ... را می نماید، اجتناب کنید.

ملاحظات رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه هوشمند 

1. همواره از عدم نصب ابزارهای سرقت کلمه key logger) ) سخت افزاری و نرم افزاری بر روی رایانه خود اطمینان حاصل نمایید و به منظور افزایش سطح امنیت همواره  از صفحه کلیدهای مجازی تعبیه شده در سامانه های بانک استفاده نمایید.
2. از دریافت (Download) واجرای نرم افزار و فایلهای ناشناس و متفرقه روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود اجتناب نمایید.
3. از بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم افزارهای منصوب روی رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود اطمینان حاصل نمایید.
4. رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود را به ضدویروس معتبر مجهزنموده و آن را به صورت مستمربروزرسانی نمایید. 
5. برای دسترسی به سامانه بانکداری اینترنتی از ابزارهای فیلتر شکن نظیر VPN استفاده ننمایید.
6. پس از اتمام کار در سامانه بانکداری اینترنتی، با استفاده از گزینه خروج، از سامانه مذکور خارج شوید. 
7. رایانه، تبلت و گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایید که در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از روشهای امنیتی(PIN,Pattern,Password و ...) قفل گردد. 

ملاحظات امنیتی غیرفعالسازی خدمات بانکداری اینترنتی

درصورت بروز سوء استفاده اینترنتی بر روی حسابهای شما و یا ورود غیرمجاز به سامانه بانکداری اینترنتی یکی از اقدامات ذیل را در اسرع وقت انجام دهید:
1. اطلاع موضوع به مرکزارتباط ملت ودرخواست غیرفعالسازی سامانه 
2. مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک ملت و درخواست غیرفعالسازی سامانه 
3. استفاده نمودن از قابلیت"فعال/غیرفعال نمودن خدمات الکترونیک" موجود در سایت بانکداری اینترنتی به منظور غیرفعال نمودن خدمات سامانه نظیر مشاهده گردش حساب، انواع حواله و...

ملاحظات عمومی

1. از صحت اطلاعات تماس خود (شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل) در سامانه بانکداری اینترنتی اطمینان حاصل نموده و در صورت تغییر اطلاعات مزبور نسبت به بروزرسانی آنها از طریق مراجعه به شعبه، اقدام نمایید. 
2. تا حد امکان از محیط های عمومی (نظیر کافی نت) رایانه های ناشناس و شبکه های بیسیم عمومی برای دسترسی به سامانه بانکداری اینترنتی اجتناب نموده و در صورت استفاده حتما در اولین فرصت ممکن کلمه عبور خود را تغییردهید. 
3. توصیه می شود سامانه بانکداری اینترنتی در مکان‌هایی که از طریق دوربین مداربسته مانیتور می‌شوند، مورد استفاده قرار نگیرد و یا در صورت بروز شرایط اجتناب ناپذیر، دقت کافی درخصوص عدم رویت رمز و عملیات درخواستی بعمل آید.
4. ارسال پیامک جهت ورود به سامانه بانکداری اینترنتی یا انجام تراکنشهای مالی، سبب آگاهی شما از سوء استفاده های احتمالی و جلوگیری از سوءاستفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامک هایی در صورتی که عمل مذکور از سوی خودتان صورت نگرفته، نسبت به تغییر کلمه عبور خود اقدام و مراتب را در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید. 
5. هرگز اطلاعات مهم خود مانند رمز اول و دوم کارتها، کلمه عبور سامانه های بانکی، CVV2 و تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه ذخیره ننموده یا از طریق پیامک، ایمیل و سایر سامانه های ارتباطی نظیر تلفن، شبکه های اجتماعی و... برای سایرین ارسال و بازگو نکنید.
6. بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما (نظیر مشخصات شناسنامه ای، کدملی، اطلاعات مربوط به کارت و حساب بانکی و ...) را از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی، پیشنهاد اتصال به لینک های ارتباطی اینترنتی و... درخواست نمیکند. در صورت رخداد این مورد، ضمن عدم پاسخگویی به چنین درخواستهایی مراتب را سریعاً به بانک اطلاع دهید. 

ارتباط با مرکز ارتباط ملت

مشتری گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل و یا مشاهده شواهد مشکوک در حساب خود و یا دریافت ایمیل/پیامک غیرقابل اطمینان که صحت آنها از سوی شما مورد تایید نمی باشند، حتماً بانک را از طریق شماره تلفن 1556  (تهران) یا 82488- 021 (شهرستان) مطلع نمایید.
ed:keramat-9609