قرارداد تسهیلات میان مدت تسهیلات تأمین مالی میان مدت بانک توسعه وتجارت ECO
(SME DEVELOPMENT FACILITY) جهت شرکتهای کوچک و متوسط فیمابین این بانک و ECO بانک ترکیه به منظور تأمین مالی سرمایه در گردش شرکت های تولیدی، تجاری، کشاورزی و صنعتی جهت تولید، تجارت یا اهداف خدماتی و سودآوری میان مدت یا تهیه الزامات مربوطه جهت پروژه های خاص یا برنامه های سرمایه گذاری و همچنین تأمین مالی واردات از کشورهای عضو ECO (افغانستان، آذربایجان، ایران، قرقیزستان، قزاقستان پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان) منعقد شده است.
اهم نکات قرارداد
- مبلغ قرارداد 15.000.000 دلار است ولی گشایش اعتبار صرفاً به ارز یورو ممکن خواهد بود. در ضمن حداقل مبلغ هر پروفرم معادل یورویی 30.000 دلار و حداکثر 1.000.000 دلار است.
- 100% وجه اعتبارات اسنادی در زمان معامله اسناد تأمین مالی می شود.
- سررسید هر اعتبار اسنادی حداکثر 6 ماه است.
- مدت استفاده از تسهیلات حداکثر تا 18 ماه پس از انعقاد قرارداد (30/10/2010) است.
- هزینه تسهیلات: نرخ لایبور 6 ماهه + 2/1 درصد در سال به علاوه درصدی به عنوان کارمزد بانک (هزینه تسهیلات هر 6 ماه یکبار از تاریخ معامله اسناد اخذ خواهد شد.)
- دوره بازپرداخت: 5/3 سال (7 قسط مساوی 6 ماهه)
- دوره تنفس: 6 ماه
معیارهای ضروری جهت استفاده از تسهیلات
- شرکت مزبور در جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و در خصوص اشخاص حقیقی در جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت تجاری باشند.
- حداکثر 250 نفر نیروی انسانی (به غیر از نیروی انسانی پیمانی) در اختیار داشته باشند.
- گردش سرمایه آنها سالانه از 15 میلیون یورو بیشتر نباشد.
- شرکتهای تابعه آنها (در صورت داشتن بیش از 50% سهام شرکت تابعه) بیشتر از 250 کارمند نداشته باشند.
- شرکتهای دولتی مجاز به استفاده از تسهیلات فوق نمی باشند.
- دارای فعالیت تجاری سالم و مطابق با قوانین و استانداردهای بین المللی باشد.
- جزء شرکتهای ورشکسته نباشد.
مراحل اجرایی
1. مراجعه متقاضی به دبیرخانه هیات راهبری مستقر در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و انعکاس درخواست به همراه سایر مدارک مربوطه به بانک عامل به منظور پذیرش عاملیت و نیز به دستگاه اجرایی ذی ربط به منظور اخذ موافقت در خصوص پذیرش طرح.
2. اعلام نظر دستگاه اجرایی به بانک عامل جهت انجام بررسی توجیه اقتصادی ، فنی و مالی طرح و نیز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت انسداد سهمیه ارزی.
3. پذیرش اولیه عاملیت و اخذ اسناد و مدارک مورد نیاز از متقاضی جهت انجام بررسی های جامع و صدور مصوبه اعتباری.
4. اخذ و بررسی قرارداد تجاری منعقده بین متقاضی و فروشنده توسط شعبه طرف مراوده
5. انجام مراحل ثبت سفارش در اداره کل دفتر ثبت سفارش و نظارت بر مبادلات بازرگانی وزارت بازرگانی
6. گشایش اعتبار اسنادی
7. حمل کالا، ارائه و معامله اسناد به روال معمول و استفاده از تسهیلات
ED.1395.02.29