دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی طی گفتگو تفصیلی با پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به بررسی مسائل و مشکلات کلیدی اقتصادی کشور و راه های بُرونرفت از آن پرداخت
دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب در آذر ماه ۹۸ زمینهی مناسبی بود تا پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب طی گفتگویی تفصیلی با وزیر اقتصاد به بررسی مسائل کلیدی اقتصاد ایران و راه بُرونرفت از مشکلات اقتصادی بپردازد و به دنبال پاسخهای اصولی برای سوالات مطرح در این عرصه باشد.
از مصونسازی اقتصاد کشور در مقابل تحریم ها تا الزامات رونق تولید ملی و از نابسامانیها و نوسانات در حوزهی ارز تا بحث مهم مالیات و سیاستهای کلی اصل ۴۴ را در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفته است.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا) ، رویکرد این گفتگو بررسی و پیگیری مسائل کلیدیِ اقتصاد ایران باتوجه به زمینهها و علل مشکلات در کنار راهکارها بوده است. مشروح این گفتگو در شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) و پورتال وزارت اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم.انقلاب منتشر شده است که نظر مخاطبان گرامی را به مطالعه این گفتگو در رسانه های مذکور جلب می نمائیم
وزارت امور اقتصادی و دارایی از اصلیترین مخاطبان بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی بود. همچنین ایشان به یکی از راهبردهای اساسی اشاره کردند که مصونسازی اقتصاد کشور در برابر تحریم است. اولاً این مصونسازی چگونه اتفاق میافتد و چه سازوکاری برایش وجود دارد؟ ثانیاً وزارت امور اقتصادی و دارایی چه اقداماتی در این باره انجام داده و چه فعالیتهایی را پیش رو خواهد داشت؟
فرمایشهای رهبر انقلاب که شما به آن اشاره کردید، ریشه در مبحث اقتصاد مقاومتی دارد. این بحث را میشود از سال ۱۳۸۹ در فرمایشهای ایشان پیدا کرد، ولی در اواخر سال ۹۲ یعنی ۲۹ بهمن ۹۲ ایشان سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند. اگر خوب دقت کنیم، این سیاستها ابعاد بسیار متنوعی دارد که بخشی از آن به مصونسازی اقتصاد منتهی میشود. ما برای مصونسازی اقتصادمان باید به دو بُعد اصلی توجه کنیم؛ یکی انقطاع بودجهی دولت از نفت و خامفروشی آن است، بهویژه در شرایطی که دولت نقش گستردهای در اقتصاد دارد. تا زمانی که این انقطاع صورت نگیرد، بودجهی دولت همیشه آسیبپذیر خواهد بود و نفت از طریق بودجه آسیبش را به اقتصاد میرساند. یعنی در زمانی که ما رونق نفتی داریم، دولت از منابع حاصل از نفت، زیاد از حد استفاده میکند و منابع از این دریچه تزریق میشود و تقاضای کل به شکل نامناسبی انجام میگیرد و تبعاتش از جمله تبعات تورمی شکل میگیرد. از آن طرف اگر وضع نفت بد شود، یعنی نتوانیم نفت خام را صادر کنیم یا نتوانیم منابع حاصل از صدور را به کشور برگردانیم، مثل وضعیت الان که این دو مورد را داریم، طبیعتاً اثرش را روی بودجه میگذارد و دولت باید برای آن بودجهی ساختیافتهی ناشی از تحول دورههای تاریخی، تدبیری برای.جایگزین منابع بیندیشد.
بخشی از این تدابیر به کاهش هزینهها برمیگردد که خب ما میدانیم چسبندگی هزینهها مانع از این میشود. شما در زندگی شخصی خودتان هم اگر دقت کنید، وقتی هزینهها بالا میرود و درآمد پایین میآید، هزینهها با همان نسبت جور درنمیآید. پس هزینهها را به اندازهای که سهم نفت در بودجه کاهش پیدا میکند، بهخصوص.الان نمیشود کاهش داد
مدل دیگر این است که ما درآمدهای جایگزین را افزایش دهیم. بهترین و تمیزترینِ این درآمدهای جایگزین هم درآمد مالیاتی است که اتفاقاً میتواند به پایداری منابع دولت نیز بینجامد. درآمدهای مالیاتی زمانی میتواند به صورت مثبت و اثرگذار رشد پیدا کند که تولید و پایههای تولید رشد پیدا کرده باشد. یعنی تا تولید افزایش پیدا نکند و ما بخواهیم درآمد مالیاتی را افزایش بدهیم، ممکن است اثر سوء بر اقتصاد داشته باشد و تولیدکننده را به زمین بزند. پس بنابراین ما باید تولید را بالا ببریم تا حاشیهی سود بالا برود تا برداشت از آن برای دولت صورت بگیرد. یا این که باید تنوع تولید را بالا برد. یا باید پایههای مالیاتی جدیدی را تعریف کنیم که اثر سوئی بر تولید.نداشته باشد.
پس یکی از جاهایی که میتوانیم به مصونسازی کمک کنیم، این است که درآمد مالیاتی دولت به صورت پایدار افزایش پیدا کند. برای این افزایش چه باید کرد؟ باید تولید کرد. مقدمهی تولید هم سرمایهگذاری است. حالا ما اگر بخواهیم سرمایهگذاری را افزایش دهیم، اولین چیزی که سرمایهگذار از ما طلب میکند، محیط امن و آرام.برای سرمایهگذاری است
این محیط امن و آرامی که شما به آن اشاره کردید، برای سرمایهگذار داخلی و خارجی فرقی هم میکند؟
هیچ فرق ندارد. وقتی سرمایهگذار میخواهد سرمایهاش را در محیطی بنشاند، باید یک چشمانداز بیست تا سی سالهی معین و مثبت داشته باشد. باید بتواند مجوزهایی را که میخواهد، بدون دغدغه بگیرد و بداند که قوانین و مقررات دست و پایش را نمیبندد. خب وظیفهی ما در اینجا چیست؟ ما باید در فضای کسبوکار شرایط مناسبی را فراهم بیاوریم. پس این یک ملزوم ریشهای است. درواقع رشد سرمایهگذاری مقدمهی رشد تولید و تشکیل.پایهی مالیاتی است.
سه شنبه 26 آذر 1398