جمعه 8 ارديبهشت 1396
پایانه های فروش

پایانه فروش

تعریف پایانه فروش

منظور از پایانه فروش، امکاناتی است که به وسیله آن، فروشندگان مبالغ حاصل از فروش کالاها و خدمات خود را از طریق کارت بانکی خریداران، در محل فروشگاه خود، به صورت الکترونیک دریافت می‌نمایند. در ادبیات فنی از واژه ترمینال نیز معادل پایانه فروش استفاده می شود.
پایانه فروش به صورت سخت افزاری در قالب دستگاه کارتخوان (EFTPOS یا به اختصارPOS) و به صورت نرم افزاری در قالب درگاه پرداخت اینترنتی یا مجازی (VPOS)، پرداخت تلفنی قبوض (IVR) و پرداخت از طریق کد دستوری تلفن همراه (USSD) ارائه می ‌شود.

موارد استفاده و ویژگی انواع پایانه فروش

دستگاه کارتخوان فروشگاهی (POS)

اغلب در فروشگاه های بزرگ و کوچک که دارای فروش نقدی انواع کالا و خدمات می باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
در حال حاضر مطابق قوانین شاپرک، واریز مبلغ تراکنش دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی (POS) در حساب متصل به آن در هفت دوره تسویه مختلف طی شبانه روز انجام می‌گردد. 

خدمات پیش فرض قابل ارائه از طریق دستگاه کارتخوان:

- خرید
- پرداخت قبض
- خرید شارژ تلفن همراه
- شارژ کیف پول کارت سوخت
- مشاهده موجودی کارت بانکی در حال حاضر با کسر کارمزد 1206 ریال از مانده کارت
- گزارش تراکنش ها

خدمات سفارشی قابل ارائه از طریق دستگاه کارتخوان:

قابلیت اتصال به رایانه (pos to pc): امکان اتصال مستقیم پایانه به سیستم فروش پذیرنده 
قابلیت اتصال به چاپگر: امکان اتصال پایانه به چاپگر و چاپ رسید روی کاغذ معمولی- علاوه بر رسید حرارتی
قابلیت اتصال به بارکدخوان: خواندن بارکد قبوض و در نتیجه حذف ورود دستی شناسه قبض و پرداخت
قابلیت اخذ شناسه واریز: امکان کنترل های مورد نیاز از جمله صحت مبلغ پرداختی یا شناسایی پرداخت کننده وجه
قابلیت اتصال چند حساب به پایانه فروش: افزودن گزینه پرداخت به منوی پایانه و امکان انتخاب حساب مقصد جهت تسویه وجه در هر تراکنش
قابلیت تسهیم مبلغ یک تراکنش: امکان واریز سهم هر یک از ذینفعان یک تراکنش به حساب های جداگانه 
قابلیت انتخاب نحوه تسویه تراکنش: پذیرندگان می توانند نحوه واریز تراکنش به حساب متصل به پایانه فروش خود را بصورت ریز یا سرجمع تراکنش هر سیکل تعیین کنند. پیش فرض بصورت تجمیعی است.

درگاه پرداخت اینترنتی یا پایانه فروش مجازی(VPOS)

پایانه فروش مجازی برای آن دسته از مشتریانی که از طریق یک وب سایت اینترنتی، اقدام به فروش نقدی کالاها و خدمات خود می نمایند، کاربرد دارد.
واریز مبلغ تراکنش های درگاه پرداخت اینترنتی در حساب متصل به آن یک بار در شبانه روز انجام می‌شود، به نحوی که تراکنش‌های انجام شده طی یک شبانه روز، در اولین واریز روز بعد به حساب متصل به پایانه وانجام می‌شود.
به وسیله این خدمت، دارندگان کارت بانکی با استفاده از شماره 16 رقمی، عدد 3 یا 4 رقمی تحت عنوانCVV2 و تاریخ انقضای مندرج در رو و پشت کارت، همچنین رمز دوم کارت که با استفاده از منوی تغییر رمز دستگاه های خودپرداز بانک صادرکننده کارت، توسط دارنده کارت ایجاد می شود، قادر به پرداخت بهای کالا یا خدمت خریداری شده می باشند.

پرداخت تلفنی (IVR)

با استفاده از این خدمت دارندگان کارت بانکی با استفاده از شماره 16 رقمی و رمز دوم کارت، از طریق یک سامانه تلفنی که توسط مشتری فراهم و به درگاه پرداخت متصل شده است، قادر به پرداخت قبوض یا اطلاع از مانده کارت خود می باشند. در حال حاضر این خدمت مورد استفاده شرکتهای خدماتی از جمله شرکتهای مخابرات استان تهران ( سامانه 1818) و همراه اول ( سامانه 09129990) می‌باشد.

پرداخت از طریق کد دستوری تلفن همراه (USSD)

نوعی پایانه فروش می‌باشد که در آن امکان انجام تراکنشهایی از قبیل پرداخت قبوض، خرید شارژ، ارائه خدمات خاص به سازمانها و بیمه ها، شرکت در امور خیریه و پرداختهای مربوط به طرح اکرام(ایتام و محسنین) از طریق تلفن همراه و با اجرای کد دستوریUSSD  و با شماره گیری کد #741* صورت می‌پذیرد. پرداخت کننده با اجرای کد دستوری و سپس انتخاب گزینه مورد نظر، نسبت به پرداخت وجه از کارت بانکی به حساب مربوطه اقدام می‌نماید. تراکنش‌هایUSSD نیز همانند تراکنش‌های دستگاه کارتخوان از طریق شاپرک در حساب پذیرنده تسویه می‌شود. این امکان توسط شرکت به پرداخت ملت، با شماره‌گیری*741# از طریق تلفن همراه، ایجاد شده است.

انواع دستگاه کارتخوان فروشگاهی (POS) از لحاظ ارتباط با مرکز

1- تلفنی (Dial up):این نوع پایانه برای ارتباط با مرکز، علاوه بر کابل برق، نیازمند یک خط تلفن می‌باشد.
2- اینترنتی (LAN): این نوع پایانه علاوه بر کابل برق، نیازمند اینترنت می‌باشد. سرعت زیاد، عدم اشغال شدن خط تلفن و حذف هزینه‌های ناشی از تلفن از مزیت‌های این نوع پایانه می‌باشد. 
مزیت پایانه های فروش اینترنتی به پایانه فروش تلفنی، سرعت زیاد در برقراری ارتباط، عدم اشغال شدن خط تلفن هنگام انجام تراکنش و حذف هزینه های تلفن ناشی از برقراری ارتباط پایانه با مرکز می باشد. از الزامات راه اندازی پایانه اینترنتی، وجود ورودی مخصوص کابلLAN روی پایانه و تأمین مودم و پرداخت حق اشتراک اینترنت می باشد. اینگونه از پایانه ها برای پذیرندگان دارای تراکنش زیاد مناسب می باشد.
3- GPRS: این نوع پایانه بی نیاز از کابل برق بوده و نیازمند یک سیم کارت جهت استفاده از بستر ارتباطی تلفن همراه می باشد و عملا قابل حمل و سیار می‌باشد.
4- بی سیم (Wi-Fi/ Bluetooth):این نوع پایانه با استفاده از یک شبکه بی‌سیم در مسافت‌های کوتاه (حدود 30 متر) در محوطه رستوران‌ها و مراکز تجاری کاربرد دارد.
بانک ملت خدمات مرتبط با انواع پایانه فروش را از طریق شرکت به پرداخت ملت به مشتریان خود ارائه می کند. مشتریان می توانند برای دریافت خدمات فوق به شعب بانک ملت یا وب سایت شرکت به پرداخت ملت به نشانیwww.behpardakht.com مراجعه فرمایند.

رتبه بندی مشتریان دارای پایانه فروش

بانک ملت، مشتریان دارای پایانه فروش را بر اساس نوع، معدل ماهانه مانده حساب های مشتری نزد بانک ملت و عملکرد پایانه فروش، امتیاز دهی و رتبه بندی می نماید و در صورت درخواست، متناسب با امتیاز و سایر شرایط و مدارک مشتریان یاد شده، اقدام به پرداخت تسهیلات اعتباری می نماید. 
AL-ED.1395.03.08